حسین یکتا: جهاد تبیین در هیأت یعنی یارگیری برای امام زمان(ع)
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۹۹۱۳۵
به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، چهارمین همایش بانوان فعال در عرصه هیأت در مجتمع یاوران مهدی(عج) به همت جامعه ایمانی مشعر برگزار شد.
حسین یکتا از روایان دوران دفاع مقدس در این همایش اظهار داشت: در روزگاری دور، آرزوی برگزاری این جلسات را داشتیم تا بانوان هیأتدار را به صورت ملی گردهم آوریم و خدا را شکر این برنامه شکل گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی تصریح کرد: در طول چهار دهه با انواع و اقسام مشکلات روبرو شدهایم اما این مسیر را پیمودهایم و پشت سرمان تجربیات زیادی داریم و از طرفی یک دنیا به ما هیأتیها امید دارند، همانطور که مردم به این انقلاب امیدوار هستند. شرایط انقلاب به جایی رسیده که دنیا میداند ما داریم محکمتر میشویم و در برابر هر جنگ اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی ایستادهایم و مشکلات تاثیری ندارد.
یکتا خاطرنشان کرد: دشمن هر روز بهانهای میتراشد اما قدرت جهانی، ما را در عرصههای مختلف میبیند و مایوستر میشود، امروز ما در لشکری هستیم که در فاطمیون و زنبیون میداندار آن هستند و این شهدا بهای زیادی دارند. این ارزشها قابل قیمتگذاری نیست و مگر میشود برای انقلاب اسلامی و خون شهیدان، قیمتی را تعیین کرد، اگرچه با مشکلات زیادی مواجه هستیم اما در این راه، خونهای زیادی دادهایم و یک روز پیروز میشویم و نصرت الهی حتمی است.
وی گفت: پیام ما از این جلسات باید برای فرزندان در هیأتها، مهم و راهبردی باشد و در این راه عزم خود را جزم کنیم، به فرموده رهبری جنگ عزمها و ارادهها شروع شده و دیگر بودجه معیار برنامهریزی نیست.
این راوی دفاع مقدس افزود: وقتی حرکتی، از جنس امام حسین(ع) باشد برکت میگیرد و همچون خون حاج قاسم سلیمانی میشود، فقط باید یارگیریها برای ارباب و از جنس شهدا باشد. هیأتها نیز میتوانند با جهاد تبیین در عرصههای مختلف اثربخش باشند و هر حرکتی با نام امام حسین(ع) برکت روزافزونی بگیرد. یک روی سکه جهاد تبیین است، یک روی سکه تمدنسازی است. جهاد تبیین یعنی حاج قاسم سلیمانی که برکت وجودش ایران را گرفت. جهاد تبیین نگاه و عنایت شهداست که راهگشای جوانان است.
وی اضافه کرد: جهاد تبیین یعنی «هیأت برکتی» که برای امام زمان (عج) یارگیری میکند. هرچه خالصتر و بیریاتر بهتر، مثل کار زرگری که صدا ندارد. مکتب سلیمانی دو بال تربیتی داشت یکی تربیت پدر و مادر و لقمه حلال و دیگری هم تربیت ولایی. این اثر و نظر ولایت در هیأتها، لازم است. اگر نظر کرده حضرت صاحب الزمان شدید هیأت شما موثر میشود.
یکتا با اشاره به اینکه مبنای محرم، یارگیری برای حضرت ولی عصر(عج) باید باشد، تصریح کرد: باید در هیأتها بتوانیم از هر قشری، افراد را جذب کنیم و فرزندانمان را به شهدا وصل نماییم، این ماموریت مهم ما در هیات هاست.
هیأتها رسانه کهن شیعه در بازگویی حقایق دین و ارزشها هستند
محمد حسین کشکولی مدیر شبکه قرآن سیما نیز در این همایش با اشاره به موضوع ضرورت و کیفیت کار رسانهای هیأت اظهار داشت: هیأت، رسانه کهن شیعه در بازگویی حقایق دین و ارزشها هستند. امروز درصد بالایی از جامعه، دیندار هستند و حضور مردم در بسیاری از مراسمات و آئینهای دینی و مذهبی این موضوع را اثبات میکنند؛ حتی اگر اقشاری که در این مناسک و مجالس حضور دارند، دارای ظاهری متفاوت باشند.
وی تصریح کرد: استقبال مردم از برنامههای مذهبی در بسیاری از مناطق، دینی و معتقد بودن جامعه را ثابت میکند، حتی جوانهایی که عدهای تصور میکنند عامل دشمن هستند، نیز انسانهای معتقدی هستند که شاید راه به اشتباه رفتهاند و گاه همان انسانهای متدینی هستند که نقصهایی هم دارند. فضای دینداری جامعه را نباید صرفاً از روی ظاهر جامعه قضاوت کرد.
کشکولی عنوان کرد: حضور مردم در رویدادهای مذهبی، ریشه تمایلات دینی را نشان میدهد، ما نباید فقط به ظاهر افراد توجه داشته باشیم هر چند ظاهر مهم است ولی همه دین، ظاهر نیست. رهبری در سخنرانی نیمه خرداد فرمودند به دین داری مردم توجه کنید ایشان نشانه دین داری جامعه را در حضور مردم در تشییع علما و شهدا و اشک ریختن مردم در پشت تابوت ایشان تعریف کردند. دین داری مردم شاخصهایی دارد که در دهههای مختلف این شاخصهها به صورت مختلفی دیده میشود اما در مجموع جامعه دینداری داریم.
مدیر شبکه قرآن سیما در مورد فعالیت صدا و سیما در حوزه برنامه های دینی ادامه داد: مدیران همه شبکهها از هیأتیها و حزباللهیها و انقلابیها هستند و این افراد در هر شرایطی دغدغه جامعه دینی را دارند. مخاطب اصلی شبکه قرآن بانوان هستند، ما در تلاشیم مطابق مخاطبان شبکه، برنامههای خانوادگی را توسعه دهیم و تحولاتی در این زمینه به وجود بیاوریم.
نهضت سید الشهداء به دلیل حضور حماسی بانوان حفظ شده است
رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر اظهار داشت: خواهران با برکت جستن از بارگاه معنوی حضرت معصومه (س) و در جوار مسجد مقدس جمکران و لبیک گفتن به مشعر، خود را برای ماه محرم آماده میکنند. در جبهه خواهران تلاشهای ارزشمندی شکل گرفته و برای حضور در این همایش ۱۵۵ نفر در سایت ثبت نام کردند ولی در مراحل نهایی ۲۵۰ نفر از خواهران پذیرش شدند، خوشبختانه فضایی معنوی برای حضور بانوان شکل گرفته است و در تلاش هستیم همایش در شرایط مناسبی برگزار شود.
دبیر جامعه ایمانی مشعر تصریح کرد: هیأتهای مذهبی، حریمهای ارزشمندی هستند که برای حفظ این حریم مقدس باید تلاش کرد. در برگزاری این همایشها نیز تجربیات خوبی به دست آمده است و وارد عرصه جدیدی از گفتمان شدهایم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کرونایی، باید به رعایت پروتکلهای بهداشتی در هیأتهای در جهت حفظ سلامت عزاداران توجه خاصی داشت و در عین حال بتوان برنامه های خوبی را برای مخاطبان مختلف فراهم آورد.
دبیر جامعه ایمانی مشعر عنوان کرد: باید بتوانیم فضای حضور بانوان در هیأتها را به بهترین شکل احیا کنیم، این جایگاه وزین و ارزشمند که در اختیار خادمان هیأتهای بانوان است را باید قدر بدانیم و از آن صیانت کنیم. امروز هیأتها دارای نقشی اساسی و راهبردی در هویت بخشی به نسل جوان و نوجوان به خصوص دختران ما هستند. ما باید به عنوان خادمین هیأتها بتوانیم این عزت نفس و هویت را به دختران هیأتی خود منتقل کنیم اگر دختران هیأتی ما عزت نفس و هویت پیدا کردند در تندباد حوادث نمیهراسند و نمیلغزند.
وی خاطرنشان کرد: دختران ما باید بدانند که این چادری که بر سر دارند، شأن و مقام و ارزش آنهاست. نگاه ما به چادر، ابزاری نیست، بلکه نگاه هویتی و کرامتمندانه و در عالیترین سطوح انسانی است. اگر آنها هویت خویش را بشناسد دیگر تحت تاثیر تبلیغات دشمنان قرار نمیگیرد و این چادر را کنار نمیگذارد.
آبفروش بیان کرد: باید هیأتها و حسینیهها پناهگاهی امن برای جوانان و نوجوانان باشد و بتوان در جذب این عزیزان تلاش کنند، بانوان در پشت صحنه نقش بسیار مهمی در هیأتها دارند، همان طور که در طول دفاع مقدس نیز بانوان چنین نقش مهمی را در پشت صحنه و پشتیبانی از سنگرها برعهده داشتند، آنها با همه تلاش پشت پرده ستون جنگ را حفظ کردند و حضور حماسی بانوان حفظ شد.
وی عنوان کرد: دشمن در جهت استحاله این انقلاب و نظام در تلاش است، اگر جامعه خود را واکسینه کنیم در این جنگ نابرابر میتوانیم موفق باشیم. در پایان قرن بیست و یک که عالم به سمت عصیانی شیطانی پیش میرود، عدهای سر اعتقاداتشان ایستادهاند و در ادامه عملیات بزرگ روح الله سرداران این قیام بودهاند.
امروز جبهه فرهنگی خواهران در هیأتها، رسالت مهمی در صیانت از ارزشها دارند
طاهره سیدیپور مسئول واحد خواهران جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به تبیین وضعیت جبهه فرهنگی بانوان اظهارداشت: بانوان در جبهه فرهنگی دارای نقش بسیار مهم و سازندهای هستند و این جبهه فرهنگی، دارای سربازان قوی و مومن و با اخلاصی است. امروز جبهه فرهنگی خواهران در هیأتها، رسالت مهمی در صیانت از ارزشها دارند.
وی بیان کرد: این جبهه فرهنگی وظیفه دارند یکدیگر را بشناسند و ظرفیتها را تقویت کنند و به یکدیگر تجربههایشان را منتقل کنند و ببینند که تنها نیستند و حتی یک نفر محجبه میتواند جبههای ایجاد کند که تاثیرگذار باشد. ما میتوانیم از دل وحدت و هم افزایی، قدرت معنوی و روحیه انقلابی بگیریم.
سیدی عنوان کرد: در فتنه ۸۸ نگرانی های زیادی در مورد نفوذ دشمن و به خطر افتادن انقلاب و بروز جنگ وجود داشت، اما ما فصل الخطاب رهبری را داشتیم و داریم و تا وقتی متصل به نور ولایت هستیم هیچ اتفاقی نمیافتد. انقلابیها حتی در فتنهها چنان شعاعی ایجاد کردند که از آن شهید حججیها، سربلند کردند، وقتی انقلاب برگرفته از ارزشهای دینی و اخلاقی و اسلامی باشد، حتی در جریان فتنهها نیز رویشهای انقلابی زیادی خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: جوانان زیادی را میتوان در قالب این هیأتها جذب کرد و زمینه را برای آنان فراهم کرد. این هنر انقلاب اسلامی و جبهه فرهنگی بوده که توانسته اکثریت را جذب کند و هیأتهای مذهبی رسالت مهمی را در جذب همه اقشار جامعه دارند.
سیدی گفت: از جمله جبهههای فرهنگی همین هیأتها و مجالس خانگی سیدالشهداست در این جلسات روح انسانها را با نام امام حسین (ع) جلا میدهند، اینها در کاهش آسیبها و رفع مشکلات و پایبندی به مبانی دینی و تعلق خاطر به انقلاب اسلامی تاثیر دارد، به شرط اینکه مراقب اهداف خودمان باشیم؛ در جبهه فرهنگی نه تنها یکدیگر را نمیزنند بلکه در کنار هم حرکت میکنند و هیچ کس ادعایی ندارد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: حسین یکتا ماه محرم جامعه ایمانی مشعر شبکه قرآن بانوان جامعه ایمانی مشعر انقلاب اسلامی جبهه فرهنگی جهاد تبیین هیأت ها ارزش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۹۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فتنه با لباس مشکی تا انحراف در دین/تقیه سازو کار امام صادق بود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ ونوس بهنود: زندگی امام صادق به واسطه تقارن با حکومت ۱۰ خلیفه اموی و دو خلیفه عباسی همراه با سیلاب بلاها و فتنهها از سوی دشمنان بوده است. موضوعی که موجب شده نحوه برخورد امام با پرسش همراه شود. پرسشی که پاسخ آن راهگشای امت اسلام در بلایای معاصر نیز هست.
امام جعفر صادق امام ششم شیعیان است که به واسطه جایگاه ویژه علمی در نزد شیعه به عنوان رئیس مذهب جعفری شناخته میشود. دوران امامت وی مصادف با تغییر حکومت ها، آشوبها و فتنههای عیان و پنهان بوده که عرصه را بر وی و یارانش تنگ میکرد. در بررسی سیره زندگی این امام بزرگوار پای صحبتهای مدرس حوزه و دانشگاه و کارشناس مذهبی، حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر علم الهدی نشستیم.
چرا امام صادق با وجود زندگی در شرایط بحرانی و شورشهای متعدد و سرنگونی بنیامیه سیاست دوری از جنگ را اتخاذ کرد؟
لازم است روش و منظومه فکری امام صادق را در مدیریت جامعه مسلمان آن زمان و تعامل امت اسلام و وجود مقدس وی برای برون رفت از معضلات پیش رو به صورت عمیق تحیل شود. موضوعی که میتوان از آن تحت عنوان مهندسی فرهنگی حضرت امام صادق نام برد. از زیربناییترین مسائل هر جامعهای موضوع مسائل فرهنگی است که تشکیل شده است از فرهنگ عمومی مردم، اعتقادات، باورها و گرایشات و دین که بیشترین تأثیر را در جوامع مختلف بشری داشته است.
اهل بیت به عنوان رهبران دینی و به ویژه امام صادق که از فرصت به وجود آمده به خوبی استفاده کردند پرچمداران اصلاح رفتاری جامعه اسلامی آن زمان بودند و نقش مهمی در پویایی و شکوفایی فرهنگ شیعی و اهل بیتی داشتند.
فرصتی که در اختیار امام صادق قرار گرفت دوران گذار بنیامیه به بنیعباس بود و عباسیان در ماهها و سالهای اول حکومت خود برای تکیه بر قدرت مجبور بودند برخی از رفتارهای ددمنشانه خود را به تعویق بیندازند تا بتوانند در ابتدا جای پای خود را سفت کنند و بعد برای اهداف دنیاگرایانه خود برنامهریزی کنند.
دراین فرصت امام صادق ساختار فکری جامعه اسلامی را سامان داد و در تمامی شئون امت اسلام و به تعبیر دقیقتر شیعیان، مهندسی خاصی را اعمال کرد که تا به امروز ادامه داشته است. از جمله کانون توسعه و تشکیل وکلای شیعه بوده است. از زمان امام صادق این موضوع آغاز شده و به مرور زمان که عباسیان قدرتمند شدند، وکلای اهل بیت نقش پاسخگویی به پرسشهای مردم و گرفتن پاسخ از اهل بیت را داشتند. این مهندسی الگوی عملی قابل توجهی برای ساماندهی و سازماندهی جامعه اسلامی بود.
امام صادق با هدف توسعه اسلام ناب برای توسعه جامعه دینی برنامه ریزی کرد و همین برنامه ریزی باعث تحول عظیم در ابعاد اجتماعی میشود که مهمترین آن توسعه تشیع، رشد کمی و کیفی شیعیان، بسط و گسترش مرجعیت علمی امام صادق است.
وی این عرصه و قلمرو ارزشمند را در اختیار امت اسلام گذاشت و دشمن هم به دلیل ضعف و ناتوانی در ابتدای حکومت بنی عباس، مجبور بود با رفتارهای امام صادق در ابتدا همراهی کند ولی امام به عنوان رهبری پخته و آگاه و سیاستمداراین کشتی طوفان زده امت اسلام که به دست نابهخردترین حکام یعنی بنیعباس میخواست مدیریت شود را آسیب شناسی و برنامه ریزی میکرد تا دشمن مبادا بتواند خللی بر پیکره امت اسلام وارد کند.
روایت است امام سجاد میفرماید در مکه و مدینه ۲۰ نفر بیشتر دوستدار نداریم وحمران ابن اعین زمانی که به امام باقر تعداد شیعیان کوفه را گزارش میکرد میگوید اگر همه شیعیان را سر یک سفره جمع کنند و یک گوسفند غذای آن سفره باشد، این گوسفند زیادی است و باز غذا باقی میماند.
امام صادق با یک تحول فرهنگی نسبت به همه طبقات اجتماعی آن زمان اتفاقات ارزشمندی خلق کرد تا جایی که فقط در کوفه ۹۰۰ راوی از امام صادق نقل روایت میکنند؛ و اینها تازه عالمان و فرهیختگان بودند و اگر به افراد دیگر جامعه با مشاغل دیگر اضافه کنیم میبینیم که فعالیت ارزشمند وی چقدر تحولآفرین بوده است. در کلاسهای درس امام افراد ویژه و سخنوری پرورش یافتند که دارای موقعیتهای اجتماعی خاصی بودند واینها در مناظرات با دشمنان حاضر میشدند و جوابگوی شبهاتی شدند که دشمنان برای بی مقدار کردن اهل بیت طراحی میکردند. در همین شهر کوفه افرادی مانند آل اعین حود ۶۰ فقیه مشغول ترویج معارف اهل بیت در زمان امام صادق شده بودند. این جامعه از آن فقر فرهنگی حکومت بنیامیه به جایی رسیده که فقط در یک قبیله ۶۰ فقیه پرورش یافته است.
ابوحنیفه که از بزرگان بود و مکتب حنفیه را به وجود آورد میگفت اگر دو سال شاگردی امام صادق نبود حتماً از بین رفته بودم.
دراین شرایط آنچه به عنوان مهمترین اصل برای رهبری، چون امام صادق مطرح است حفظ امت اسلامی از آسیبهای دشمنان است. در واقع مهمترین عاملی که موجب توسعه این جامعه شد، تدابیر امام صادق برای مدیریت جامعه پیراپیرامون خود بود.
با وجود زندگی در دوران ۱۰ خلیفه اموی و دو خلیفه عباسی چگونه با جریانهای مخالف شیعه مقابله میکرد؟
در دوره خلافت منصور عباسی، پایههای حکومت بنیعباس مستقر و تثبیت شد و تازه فهمیدند که امام صادق تا چه درجه برای بسط و گسترش معارف خود را به عنوان مرجع علمی معرفی کرده بود.
منصور عباسی با همکاری افرادی مادیگرا به فکر مبارزه با اندیشههای امام صادق بر آمد و با تولید شبهات زمینه بیدینی و لاابالیگری را فراهم میکردند واینجا بود که امام احساس کرد باید با حضور وسیعتر و گستردهتر و با همکاری شاگردان خود به جنگ فرهنگی با بنی عباس وارد شود. فرمایشات وی زبان به زبان و سینه به سینه نقل میشد.
همین امر موجب شد بنیعباس از سوی امام احساس خطر کند و به همین دلیل برای از میان برداشتن وی تلاش میکردند. دشمن میدید که جماعت ارادتمند به امام صادق روز به روز افزایش مییابد و از سویی امام با هر برخورد نظامی مخالفت میکند. در مقابل دشمن علناً نمیتوانست دلیلی برای مبارزه با امام پیدا کند. به همین دلیل منصور عباسی یک سری جاسوس گذاشته بود تا افرادی که نزد امام میروند شناسایی کند. تا جایی که یارانش به سختی به دیدنش میآمدند. به عنوان مثال افرادی مثل زراره در عین حال که مرد خطیب، فقید و ثروتمندی بود برای رسیدن به خدمت برای مخفی ماندن هویتش، امام سبد خیاری تهیه میکند و در کوچههای شهر مشغول فروش میشود که امام متوجه میشود و به خدمتکارش میگوید این فرد را به خانه هدایت کنید تا با او صحبت کنم.
گاهی منصور عباسی به دنبال تهمت زدن به امام بود. یک بار به وی اتهام از قیام شخصی به نام نفس زکیه به عراق فراخواند و منصور عباسی معلی بن خنیس را دستگیر میکند تا اسامی یاران و شیعیان امام را از طریق او به دست آورد.
گرچه دشمن گاهی با شهادت یاران امام تلاش میکرد بازوان یاریگر وی را تضعیف کند، شرایط خفقان و امنیتی دوران بین عباس بر امام ایجاب میکرد که حضرت طرح نویی را برای حفظ کیان شیعیان به راه اندازد. از مهمترین اقدامات این بود که امام تلاش کرد در برههای از زمان از ورود در گردابهای سیاسی آن زمان دور کند.
نسل جوان مسلمان آن زمان تحت احساسات و حرکات جذاب مسلحانه بنی عباس به راحتی جذب حکومت میشدند، چون هم شعار عباسیان جذابیت داشت و در برخی شعارها پیروزی حق بر باطل و پیروزی بر قاتلان امام حسین مطرح میشد. به واسطه همین شعارها خیلی از مسلمانان حتی از خاندان خود وی فریب خورده بودند.
بنی عباس با بهره گیری ازاین شور و احساسات به اخبار و اطلاعات دست مییافتند. خود امام هم مصلحت نمیدید به صراحت بنیعباس را رد کند و اگر چنین میکرد مسلمانان بیبصیرت قطعاً نمیپذیرفتند. امام همواره از راههای دیگری برای معرفی بنی عباس استفاده میکرد. ضمن اینکه فعالیتهای سیاسی پنهانی نیز داشتند.
در آن مقطع زمانی بهترین شیوه مقابله با بنی عباس را ترویج و توسعه فرهنگ اهل بیت قرار داده بودند.
امام صادق با برخی انحرافات مانند جریان غالیان مخالفت کرد، اما در مقابل برخی گروهی او را متهم به سکوت و گروهی اعتراض عنوان میکنند. دلیل این منش رفتاری چه بود؟
در دوره منصور بحث قیام قائم آل محمد مطرح میشد. برخی تلاش داشتند که فرزند پیامبر اکرم را مطرح و دلیل بر ادعای امامت خود عنوان کنندو امام باید جریانسازی مهدویت در عصر خود را نابود میکرد. منصور نام فرزندش را مهدی گذاشته بود تا به لحاظ اسمی انطباق پیدا کند و مردم پیرو فرزندش شوند. امام صادق با اطلاع از این فتنه، با بیان ویژگیهای قیام آخر زمان به شیعیان میگفتند مراقب امامزمان سازی باشند.
حتی گاهی عباسیها لباس مشکی را در عزای امام حسین به تن میکردند تا مردم را به سمت خود جذب کنند و خود را پیرو امام حسین نشانمی دادند. امام برای مقابله تعابیر جالبی دارند واینکه درایام عزا لباس سیاه به تن کردن را درست عنوان کرد و به غیر از آن ایام لباس اهل دوزخ و لباس فرعون خطاب کرد و این توصیف یعنی به بنی عباس ملحق نشوید. بهاین ترتیب مبارزه منفی میکردند.
امام بارها به شیعیان میگفتند مراقب گفتههای خود باشید. زیرساخت صحبتهای وی سیاسی و با هدف بالا بردن فهم و بصیرت آنها عنوان میشد. شیعیان را از گردابها نجات میداد تا فرصت اعمال مهندسی فرهنگی را فراهم سازد.
برنامه بعدی ایشان برای صیانت و حفاظت از امت اسلام داشت این بود که وی همواره تلاش میکرد وحدت امت را همواره درهالهای از ابهام در مقابل دشمن به نمایش گذاشته شود. برای اینکه از فشارهای دولت عباسی بر ارادتمندان به اهل بیت بکاهند نمایش تفرقه و اختلاف ظاهری را در بین صفوف را شکل میدادند که مثلاً شیعیان انسجام اجتماعی لازم را ندارند.
امام به عنوان فرمانده میدان این طرح زیربنایی را آنچنان مدبرانه مدیریت میکرد که دشمن به این باور رسیده بود که ارادتمندان اهل بیت چنان که باید و شاید برای آنها خطرناک نیستند. تقیه از اصول دینی برای حفظ دین است، اما اجرای آن نیاز به سیاست خاصی دارد. به عنوان مثال امام از برخی اصحاب برائت میجستند نمونه آن مواردی در خصوص برائت ازراه دور بود.
گفته میشود امام صادق رئیس مذهب شیعه است، اما منابع فقهی که به او منسوب است با انحراف و روایتهای ضد و نقیض همراه شده. کدام منابع موثق است؟
گاهی امام برای نشان دادن نمادین اختلاف بین شیعیان فتواها و دستورات مختلف صادر میکردند. به عنوان مثال در بین اصحاب رکعات نماز مستحب را ۲۷ و گاهی ۳۴ عنوان کردهاند و امام خود اذعان میدارد که این اختلاف برای سلامت امت از دشمنان است. ما ازاین احکام متفاوت در فرمایشات واصله از امام به وفور داریم. امروز یکی از بحثها صحت سنجی و انطباق با قرآن و خانواده حدیث است. امام تاکید داشت آنچه با قرآن یا خانواده حدیث همخوانی دارد باید پذیرفته شود.
طبیعی است اختلاف در روایات در زبان فقها و در رفتار مردم تصویر مشتت باقی میگذاشت و لذا حساسیت در نزد بنیعباس کمتر و جان شیعیان محفوظتر بود. چراکه عباسیان به دنبال کوچکترین بهانه بودند.
راهبرد دیگر نوعی خاص از تعاملات بود تا حساسیت به کمترین حد برسد. حضرت میفرمودند با عامه مردم گرم و صمیمی برخورد کنید. حضرت تلاش میکردند آستانه تحمل شیعیان را بالا ببرند تا کمتر چالش ایجاد شود و این همان چیزی است که امروز تحت عنوان وحدت اسلامی، جامعه اسلامیایران تعقیب میکند. امام تلاش میکردند ارادتمندان اهل بیت با سایر مسلمانان مانند برادر ارتباط داشته باشند. این سلوک اجتماعی امام بود که رفتار اجتماعی شیعیان را مهندسی میکرد تا هربهانه برای هجوم بنیعباس به خانه شیعیان را از دست آنها بگیرد.
همچنین نوع تعامل امام با خلفای بنیعباس نیز قابل توجه بود و حضرت در موقعیتهای مختلف رفتارهای متفاوتی داشتند تا ازاین رهگذر جلو گزندهای احتمالی به شیعیان گرفته شود. امام در دورههای مختلف زیستند که دوره اول امامت آن حضرت مقارن با ضعف امویان بود که به دلیل همین ضعف امام از خطرها مصون بود؛ اما در دوره آخر زندگی امام بهانه جوییهایی برای برخورد با امام شروع شده بود واینجا حفظ جان نیازمند برنامه ریزی خاصی بود. منصور با دو حربه با امام برخورد میکرد یکی نرمشهای ظاهری بود که در محافل از او به عنوان پسر عمو نام میبرد و دومین آن تهدید در خفا بود. در عین حال که امام، با رفتارهای خود منصور عباسی را فردی دنیاپرست معرفی میکرد هرگز عبارتهای تحریک آمیز را مطرح نمیکرد. بااین وجود منصور بارها تلاش کرده بود که امام را به قتل برساند. اما امام با رفتار خود کاری میکند که منصور مجبور شود راه را برای امام باز بگذارد.
عملکرد امام در دورهای به شدت تحت کنترل بود واین تصور که امام در آرامش بوده درست نیست.
چرا امام در خصوص قیامهای آن دوره نیز موضعگیریهای متفاوتی داشت؟
شکل موضع گیری در قیامهای مختلف از سوی امام قابل توجه است. یک سری تحرکات نظامی توسط ارادتمندان اتفاق افتده مانند قیام زید یا محمد نفس زکیه. موضع امام در مقابل اینها چیست؟ روایت است که از روی تقیه موضع خاصی نداشتند. گاهی اینطور تصور میشود که امام نظر مساعدی نداشتند، اما در شهادت رهبران این قیامها اظهار تأسف میکنند. این مواضع در راستای حفظ و حراست اهل بیت بوده است.
در کناراین رفتارهای سیاسی امام به دنبال نظاممند کردن باورهای شیعی بود و از رشد و ارتقا سطح علمی و باورهای مردم غافل نبود. امام میدید که دشمن با نحلههای کلامی به دنبال ایجاد انحراف در بین نسل جوان شیعه است. به همین دلیل در مسائل کلامی مانند قضا و قدر، صفات پروردگار، عدل، جبر و تفویض، تنزیه و تشبیه، ورود کرده و مباحث کلامی را به شاگردان را مطرح میکنند تا هر یک بعدها استادی باشند که در مناظرات شرکت کرده و به بهترین شکل ازاین مجالس بیرون بیایند.
خیلیها تصورشان این است که امام باید همواره دست به شمشیر باشد و به شهادت برسد، اما همیشه عبور از جوی خون پاسخی برای رسین به پیروزی نیست. در زمان امام حسین به دلیل گرفتاری مردم به غفلتی فزاینده احتیاج به شهادت امام بود تا از غفلت بیدار شوند. اما بعد از امام حسین، امام سجاد و فرزندانش روش مبارزه را تغییر دادند.
انتهای پیام/